Värmeåtervinning som ger stora besparingar

Specialdesignade lackboxar blev modellen i för Toyota i Tammerfors. Lösningen gav dessutom stora energivinster och en betydligt bättre arbetsmiljö.

Företaget

På märkesverkstaden Toyota Tammer-Auto jobbar 92 personer varav 60 mot eftermarknaden. Här säljs omkring 900 nya och 1800 begagnade bilar per år.  25 procent av hela omsättningen kommer från eftermarknaden. 200-250 bilar kommer in var månad  för reparation, många gånger efter olyckor. De flesta har någon del som behöver lackeras.

 

Utmaningen

Toyota Tammer-Auto ligger i byggnader från 1987 i det som en gång främst var ett industriområde.

2010 började företaget planera för en modernisering. I verkstadsdelen fanns tre lackboxar, men dessa var gamla och läckte dessutom stora mängder värme som drev upp värmekostnaderna. Eftersom det inte fanns plats att bygga ut, måste ny utrustning passas in i befintliga utrymmen. Det fanns också önskemål om att behålla en tidigare lösning med räls genom lackboxarna.

- Vår lackverkstad var från 1987 och väldigt energislösande. Arbetsmiljön var dessutom väldigt dålig eftersom ventilationen var undermålig, säger Martti Huttunen, underhållschef vid Toyota Tammer-Auto.

– När man bygger nya lackboxar i en gammal byggnad fungerar  inte standardutförande, de måste specialkonstrueras. Vi undersökte olika alternativ på marknaden, och det visade sig att Pivab var ganska flexibla. De var dessutom ensamma om att ha en ventilations- och energilösning. De andra kandidaterna var bra, men Pivab hade bästa energilösningarna och grundarbetesstationerna. 2012 var vi klara att starta ombyggnaden.

 

Lösningen

Två kombiboxar av Dent Extend 8,2 x 4m och en kombibox Dent Extend 7,2 x 4,8m köptes in, tillsammans med lyftbord och sex stationer för grundarbete.

– Utrustningen har varit väldigt tillförlitlig. Vi testade under tiden vi ställde in dem, och efter några månader och lite finjusteringar var det klart. Vi har inte haft några problem utöver lite slitage som måste underhållas.

Toyota Tammer-Auto har kunnat behålla de lösningar de ville ha kvar, och även förbättrat funktionerna. Exempelvis går det nu att öppna dörrarna mellan två boxar för att fördubbla ytan för ett stort föremål. Det går också att måla i två boxar medan man torkar i en.

–Det blev möjligt med Pivabs lösning, tidigare hade vi också tre boxar men kunde bara använda dem en och en.

Ny ventilation har inneburit stora besparingar och bättre arbetsmiljö. Idag finns ett slutet system där den värme som alstras inte släpps rakt ut utan går tillbaka till byggnaden. Systemet gör att uppskattningsvis 70-80 procent av den energi som tidigare användes kan sparas.

 

Resultatet

Standardfilter placeras i viss ordning för att få optimal filtrering. Filtreringen sker i totalt sex steg, två på inkommande tilluft och i fyra steg på frånluftsidan vilket sparar den externa miljön.

– Alla filter fungerar bra och det är väldigt effektivt. Första året, 2013, sparade vi 29.000 Euro i värmekostnader. Att vi gått över till direktgas – propan – är den del av det. Vi går väldigt snabbt från 20 grader i lackeringen till 60-70 grader vid tork, det tar bara några minuter. Torktid för mindre delar är idag tolv minuter med nyaste lack, jämfört med 45 min tidigare. Det gör att vi kan måla fler bildelar och på grund av det steg vår omsättning med 20 procent första året. Vi har också en mycket bättre arbetsmiljö med bättre luft, säger Martti Huttunen.

När vattenbaserad färg används är det extra viktigt att färgen torkar snabbt. Därför finns ett system där extra luft kan komma in i lokalen via munstycken i lackboxens hörn. Det kallas Dent Jet och påskyndar torkprocessen som i sin tur medför kortare ledtider.

– De viktigaste anledningarna till att vi använde oss av Pivab är att de är tillförlitliga och kunde förbättra ventilationen och arbetsmiljön. De flesta lackboxarna kommer från Italien eller Spanien, och då kan det bli problem om något behöver lösas snabbt. Genom att beställa från Pivab och närheten till Sverige går allt fort att få fram. När man ser på nya lösningar är det mycket fokus på pris. Det här var inte billigast, men efter att ha diskuterat med kollegor om vilka problem de kan få vet vi att vi gjort rätt. Även om vi betalade lite mer fick vi det vi ville ha. Det finns en flexibilitet och lösningen är unik.

 

Framtid

– Idag går allt snabbare. Här finns fyra lackerare anställda, men tidsvinsten gör att kan vi ta in ytterligare en eller två om vi får in mer jobb, säger Martti Huttunen. 


Internationellt

Våra produkter är utvecklade för att klara riktigt tuffa miljöer. Av den anledningen har vi haft många spännande projekt i länder som Angola, Algeriet, Saudiarabien, Thailand, USA, Sibirien och Kina.

Orange County, USA

Ett familjedrivet bilplåtslageri med ambitioner att bli ett komplett skadecenter.

Närko, Finland

En av Europas ledande aktörer inom tillverkning av karosser och lastbilssläp.

Volvo, Beijing

Volvos nya lackverkstad i Beijing.

KWH Mirka

"Kvaliteten och kunskapen var avgörande när vi valde Pivab som leverantör", säger Ulf-Peter Åstrand, produktchef bileftermarknad.

Toyota Tammer Auto

Toyota Tammer Auto

Glenns Billakkering AS

Glenns Billakkering AS