Nordiska bil

Nordiska Bil i Luleå är en fullservice-anläggning med bilförsäljning, finansiering, verkstad, bildelar och drivmedel. Däremot saknades lackering och skadehantering.

Problem

Då Nordiska Bil aldrig haft egen lackering eller skadehantering, har alla jobb skickats vidare till externa lackerare. Vårt uppdrag gick därför ut på att hjälpa företaget med lackering och hantering av småskador. Den stora svårigheten i projektet handlade om att hitta en lösning som fungerade i de begränsade lokalerna.

Lösning

Vi började med att göra en behovsanalys och animerade filmer för att visa flödet som visade att den bästa lösningen för Nordiska bil var att investera i en komplett skadeverkstad. På så vis skulle de bli av med alla kostsamma transporter och på riktigt kunna bli en fullservice-anläggning. På grund av platsbrist blev det en Dent Extend lackbox med sidoförflyttning. Vi placerade ett Dent mixrum i direkt anslutning så att lackerarna direkt ska kunna gå från en renzon till en annan. 
Vi levererade dessutom ett utrymme för förarbete med sex slipgrundsplatser (baserat på Dent Station), varav en av dem är en dedikerad snabblina (för akuta leveranser). Med hjälp av en Dent Flex och en Dent Dry skapade vi även en särskild plats för plastlagning.

Hela lokalens tilluft är baserad på jonisering vilket medför att det är samma luftkvalitet som i ett operationsrum. Detta ger bättre arbetsmiljö och dammfritt.

Lösningen framtagen tillsammans med IF Skadeförsäkringar AB samt Volvo Personbilar Sveriga AB.

Resultat

Anläggningen har blivit så bra den någonsin kan bli. Trots små utrymmen har Nordiska Bil fått ett fantastiskt flöde. De har skapat ett system för framtiden, som enkelt går att bygga ut om behoven ökar. Nu finns allt samlat i huset. Inga fler jobb behöver längre lämnas externt. Dessutom är energibesparingarna för den nya anläggningen så stora att de kommer nå break even inom tre år.

Vi installerade samtidigt det nya styrsystemet VPN, som hjälper oss att i realtid kunna följa vad som händer i boxen och dokumentera servicebehov och energiåtgång.


Bil- och lastbilsverkstad

Att hitta lösningar för lackering av fordon är det vi jobbat med längst. Uppdragen kan vara allt från att starta upp en ny anläggning till att optimera en befintlig.

Visby Motorcentral

Dent Portal har skapat helt nya affärsmöjligheter för bilföretaget Visby Motorcentral. Den lilla flexibla boxen används nu dagligen till mindre plåt- och lackskador på bilar, ett arbete som tidigare l...

Bendt Bil

En fullserviceanläggning och återförsäljare av Saab, Opel, BMW, MINI och Hyundai.

Bengt i Örkelljunga

Tack vare ett mobilt lackboxsystem kan Bengt i Örkelljunga utföra alla mindre lackreperationer i sin egen verkstad.

Bil-Månsson

Bil-Månsson i Halland är en fullserviceanläggning med bilförsäljning, finansiering, verkstad, bildelar och drivmedel.

Bilkompani Kalmar AB

Med sin nya lackanläggning kan Bilkompani Kalmar bli klara med stora lackeringsarbeten på bara ett par dagar.

Derome Bil AB

Derome Bil köpte en av Pivabs allra första lackboxar. Numera finns två moderna lackboxar i verkstaden.

Din Bil Slagsta

På några månader gick Din bil Slagstas nya lackanläggning med vinst och hade en beläggningsgrad på 97 procent.

Helmia Bil

Våren 2011 började Helmia Bil i Filipstad fundera på egen lackering. De letade efter den mest flexibla lösningen, och valet föll på PIVAB.

Mr Smartrepair

Tre verkstäder på fem år. Med Pivabs lösningar har Mr Smartrepair enkelt uppgraderat sitt lacksystem i takt med att verksamheten har växt.

Svenstigs Bil

För att få ett bättre flöde i verkstaden och få nöjdare kunder ville Svenstigs Bil i Värnamo sköta lackeringen själva.

Umeå billackering

Umeå billackering är specialiserade på prisvärda fordonsreparationer med hög kvalitet.

Upplands Motor

Plats: Akalla, Stockholm Leverans: 2013 Yta på anläggningen: 485m²